• 30/11/2022
  • Podle wizewebsite
  • 332 Pohledy

RECENZE Robert Bryndza, Propast smrti. Ač o vraždách, knize dominuje jiný motiv<

18.11.2021

Popisek: Třetí případ Kate Marshallové právě vychází...

Když čtu o všelijakých vrazích a lidech, kteří rádi způsobují bolest druhým, pokaždé si říkám, co je k tomu vede. Nejsem sám. Odpověď hledají vyšetřovatelé, pozůstalí, média. Proč? Protože klíčem k odhalení pachatelů je nejen modus operandi, ale především motiv. Bál jsem se, že násilí u nového Bryndzy, které se dalo čekat, bude podmíněno takzvanou láskou ke čtenářům. Že se bude podbízet a snažit šokovat. Nestalo se. Důvody k činům v Propasti smrti jsou až příliš přesvědčivé. Bohužel.

Robert Bryndza je britský autor žijící trvale na Slovensku se svým manželem Jánem. Jeho prvního thrilleru, Dívky v ledu, se v zahraničí prodaly více než dva miliony výtisků. Titul byl označen The Wall Street Journal a USA Today jako bestseller a práva byla prodána do devětadvaceti jazyků.

The Girl in the Ice (Dívka v ledu) byl první díl série s vyšetřovatelkou Erikou Fosterovou. I další pokračování, Night Stalker (Noční lov), Dark Water (Temné hlubiny), Last Breath (Do posledního dechu), Cold Blood (Chladnokrevně) a Deadly Secrets (Smrtící tajnosti) se držela na předních příčkách nejprodávanějších knih.

Bryndza zhruba od přelomu 2018 / 2019 pracuje na sérii případů nové hrdinky Kate Marshallové, ženy s pohnutým osudem a silným smyslem pro spravedlnost, kterou jako vyšetřovatelku představil v knize Kanibal z Nine Elms (Nine Elms). Následovala Mlha nad Shadow Sands a nyní Propast smrti. Všechny jsou zajímavé tím, jak pevně Bryndza střídá vnitřní světy (osobní život) s dialogy vedoucími k odhalení pachatelů.

Psali jsme

RECENZE Očekávaná kniha Roberta Bryndzy znovu na výbornou. Mlha nad Shadow Sands

Psali jsme

RECENZE Robert Bryndza přesedlal, vytvořil novou hrdinku i novou sérii. Vychází Kanibal z Nine Elms

Pokud autora neznáte, rozhodně začněte Kanibalem z Nine Elms. Jak některé detektivky zapomínám, tuhle ne. Navíc se s ní během četby aktuálního románu několikrát setkáte. Jde o drobné a nenucené flashbacky, jimiž autor odhaluje vývoj postav, především tedy Tristana Harpera a Kate Marshallové.

RECENZE Robert Bryndza, Propast smrti. Ač o vraždách, knize dominuje jiný motiv

Právě jejich detektivní kancelář získává první velký případ. Před dvanácti lety odhalila investigativní novinářka Joanna Duncanová politický skandál a poté záhadně zmizela. Většina lidí už zapomněla, jen Joannina matka stále po své dceři pátrá. Kate a Tristan vycházejí při svém vyšetřování z Joanniných složek a poznámek a jdou krok za krokem po jejích stopách. Mezi jejími osobními věcmi odhalí Kate jména dvou mladých mužů, kteří zmizeli též.

Když pospojuje poslední dny těchto tří pohřešovaných lidí, Kate si uvědomí, že Joanna pravděpodobně narazila na něco mnohem zlověstnějšího, než by kohokoliv napadlo: sériového vraha.

Celý děj se odehrává zhruba v období jednoho měsíce. Je uvozen bravurní scénou, při které se dozvíte, co se novinářce stalo. Bylo to dne 7. září 2002. Pak už se přesunujete o třináct let dopředu a postupně rozkrýváte pravdu. Bryndza jako vždy odvádí pozornost a snaží se čtenáře přimět k soustředění na jeden výrazný podnět. Chytnul jsem se taky. Když vyšlo najevo, že Joanna upozornila na nekalosti poslance, jehož čekala rezignace, byl jsem doma. Říkal jsem si, že to je poměrně jednoduché vysvětlení. Ovšem nebylo. O poslanci Huntleym (hunt – lov) se dočtete v úvodu. Rozuzlení nastane tak dvacet stran před koncem. Knížka má mimochodem zhruba 350 stran, což je dostatečně výrazná stopáž pro zdůraznění autorova psaní.

Nový thriller Roberta Bryndzy vám ukáže, jak hluboká může být PROPAST SMRTI

Bryndza v závěru píše, že si nejvíc váží reakcí čtenářů, osobního doporučení. Kdybych neznal jeho celou tvorbu, možná bych byl na vážkách. Jeden otazník totiž mám. Abnormální podtrhávání homosexuality. Barů, vztahů, prostituce. Několikrát jsem váhal. Pořád jsem hledal smysl. Přeci není prvoplánově podstatné říkat, kdo s kým spí. Nemá to vliv, opakoval jsem si v duchu. A listoval zpět. Jasně, jasně. Nedošlo mi, že jistý text psaný kurzívou je klíčem a hnacím motorem. Pokud se vám stane totéž, nebojte, na konci je všechno vysvětleno. Čímž odpovídám na vlastní anotaci. Kde je motiv... Motiv je tam, kde je příčina. Příčina je v mnoha případech bezmoc vedoucí k šikaně, k násilí. Tlumený pocit uvnitř obětí roste. Až přeroste do podob, s nimiž se nikdo nechceme setkat.

Pokud byste nad podobným vývojem mávnuli rukou, uděláte chybu. Hrozně moc dětí, třeba v dětských domovech, si ještě v dospělosti pamatuje, kdo se jich kdy zastal, kdo naopak dělal, že radši nic nevidí a nepomohl. Jedno, jestli šlo o rodiče, vychovatelky, ostatní děti. Mají to v sobě desítky let. A teď si to převeďte do světa, kde vás jako malého někdo zbije, protože myslíte jinak. Každý si kopne. Autorita, třeba učitel, od něhož primárně čekáte pomoc, netečně přihlíží…

Když už uvažuji nahlas, je fajn klíčovat anglické hříčky se jmény. Jak je Huntley lovcem, je David Lamb obětním beránkem. Lamb má v angličtině přesně tentýž výraz. Bryndza, dám ruku do ohně, to tak mínil.

Náklad další Bryndzovy knihy je jako obvykle vysoký. Na stránkách nakladatelství je už na prvním místě žebříčku nejprodávanějších titulů.

Ačkoli je kniha o několika vraždách, myslím, že jich bylo celkem pět, přičemž na pár z nich si vrah vlastně ani nevzpomíná jménem... (zcela uvěřitelné a obhajitelné), v pozadí byla především lidská práva a lidská nenávist. To je na Propasti smrti nejcennější. Robert Bryndza psát umí, obhajovat se nemusí.

Propastí smrti, což je taky fajn doplnit, se nemyslí nic mytického. Význam mi docvakl v okamžiku, kdy jsem si přečetl o vznášedle. Originální název knihy je Darkness Falls. V překladu Kateřiny Elisové vydalo Cosmopolis, jemuž děkuji za recenzní výtisk. Znovu upozorním na další z řady povedených Bryndzových obálek, jejímž autorem je Petr Hůlek (Honewa).

P.S. Snažil jsem se, ale chybu nenašel (Markéta Šlaufová, Julie Gonzálezová).

Po všech stránkách, a to doslova, duchaplný text, perfektní rozuzlení, které zmátlo i zkušené čtenáře, jako jsem já. K tomu přidávám celkovou pochopitelnost jednání vraha, vstřícný jazyk bez zbytečných klišé a neviditelný důraz na respekt k druhým.

Propast smrti si proto vysloužila 82 procent.

Psali jsme

RECENZE Jean-Luc Bannalec, Bretaňský příboj. Ač Francouz, Anglii nezapře. Agatha Christie by měla radost